Header

Nyttigt behöver inte vara svårt, dyrt eller komplicerat. Idag bjuder jag på recept på en rätt som egentligen jag inte har något särskilt recept på. Jag har kombinerat denna rätt utifrån vad som finns i kylskåpet och i skafferiet. Nyttigt och gott samt rikt på protein och lågt i kolhydrater, för endast 180 kalorier per portion! Du kan lägga till mer energi genom mer fett, en god smörgås eller efterrätt. Enjoy!


​Syrlig ångkokt torsk med rosmarin, rotfrukter och vitlöksstekta sockerärtor​


INGREDIENSER, 2 port

Torskrygg, färsk/tinad, 2 portioner (2 filéer frysta)
Citron/lime, 1 st
Morötter, 100 g
Rödbetor. 200 g, eller annan rotfrukot tex potatis (obs då ändras kalorimängden)
Sockerärtor färska eller frysta, valfri mängd
Vitlök, finhackad
Cocktailtomater
Rosmarin, alt annan ört samt salt, peppar och andra kryddor och vitvinsvinäger


INSTRUKTIONER

Torsken: Koka upp vatten i en kastrull, lägg i ett durkslag (ska inte nudda vattnet) och sedan torsken med salt, peppar, krydda, rosmarin och citronklyftor. Låt vattnet koka på medelvärme (alltså inte stormkoka) och på med locket.

Grönsaksbädden: Börja med att skära rödbetor och morötterna som du sedan kokar på svag värme i några minuter så de mjuknar något. De ska inte kokas mjuka. Häll bort vattnet. Stek finhackad vitlök i en lätt smord panna på svag värme. Tillsätt sockerärtorna och cocktailtomaterna och woka dem med en tsk vitvinsvinäger för lite syra (valfritt).


NÄRINGSINNEHÅLL, per portion

Kcal per portion: 180 kcal
Protein: 24 g (54 E%)
Kolhydrater: 15 g (35 E%)
Fett: 5 g (6 E%)

Likes

Comments

Vardag

En bra helg med avkoppling, soffhäng, storstädning, vänner, god mat och fint vänder. Inte minst har jag kommit igång med träningen under veckan med två gympass och löpning, och mer om det berättar jag i veckan! ☺ Jag låter bilderna sammanfatta helgen och jag nöjer mig med det. ♡

Likes

Comments

Vardag

... som jag skulle vilja. Jag skulle kunna ha som rubrik "världens sämsta bloggare" men jag ska försöka att inte vara så självkritisk. För det är just vad jag oftast är - omedvetet självkritisk. Inte så snällt egentligen. Och jag börjar bli mer medveten om det. Jag googlade precis på ordet och det är inte direkt någon härlig egenskap. Den gör bland annat så att jag analyserar mycket och kommer inte framåt. Vissa saker pausas och andra rullar i slow-mo, som t.ex. bloggandet. För att blogga handlar till viss del om prestation (främst en fitness-blogg) och lika så även möten med andra människor. Det är inte så att jag vill att allt ska gå per automatik, den delen är enkel, utan det är livsglädje i alla de ting som känns bra för mig att göra som jag vill åt. Några av er kanske känner igen sig i "prestationsmänniskan" och att det är enkelt att lägga på masken och leva upp till alla krav och förväntningar som finns runt omkring oss. Men de finns nog inte alltid utan de skapas också hos oss själva. Så de där fitness-inläggen kommer nog inte upp i veckan, så jag tar och lägger energin på lite annat under veckan och kanske lyckas fixa fram några ny hjul så att bloggen fortsätter rulla igen, inom de närmaste dagarna.

Dock måste jag säga att en del av den här slow-mo-tiden har varit en av de finaste stunderna på väldigt lång tid då jag spenderat så mycket tid med familj och vänner, Jag kan inte vara mer än tacksam för det ♥


Likes

Comments

Inspiration & Motivation

Motivation Monday. 

You earn your body. Du bor i din kropp och ditt liv kretsar kring en stark och fungerande kropp. Du har rätt att bestämma över den själv och se till att den mår bra. Lyssna på din kropp, dina känslor och drömmar. Följ din önskan och låt inget komma i vägen för att du ska uppnå det du vill. Behandla din kropp och dig själv väl. Ta hand om dig. Det är du värd. 

Likes

Comments

Vardag

Jag vill önska er alla en underbar helg. vädret har varit underbart och hoppas det håller i sig, peppar peppar! Omringa er med personer som ger er energi och gör sådant som gör dig glad. Det ska jag göra och har ser fram emot det! ♡

Just nu går jag hem från jobbet med träningsväskan på ryggen. Jag var på väg till gymmet. Men bytte planer. Jag går hem. Får ens Fitness-Denana ha en period av mindre fitness och mer psykisk hälsa. Don't judge. Någinstans tar dessa beslut emot. Men ändå, jag bet i det sura äpplet och påminde mig om att det finns bättre saker i livet och bättre val att göra, som att gå hem och spendera energin på sånt som kan ge så mycket. Mer eller mindre träning är inte hela världen. Och heller inte att lägga på sig ett och ett annat kilo fett eller att konditionen försämras. You're getting back! Hjärnspöken kommer och går men du som person förtjänar inte att förvirras av dessa spöken för i slutändan spelar bara hälsan roll. Take care och njut av helgen! xx

Likes

Comments

Vardag

Igår var vi på konferens med jobbet. Förstås bjöds det på en och en annan fika samt lunchbuffé på Clarion. Det var såklart väldigt gott. Lite lyx det är utöver det vanliga 😍 För stunden smakar det underbart men en liten påminnelse kom efteråt... på träningspasset. Oftast brukar jag må skit under träningen de dagar som jag äter som jag gjort idag. Det är inte alls ovanligt att jag under passet besväras av sura uppstötningar, halsbränna, blir extremt törstig och gasig i magen. Annars är energin på topp, då jag fyllt på energilagret (lite väl mycket haha). Detta får mig att inse varför jag väljer riktiga råvaror alla dagar i veckan och äter cleant, särskilt den perioden jag ägnar min tid åt "fitness"/träning. Bra mat för mig behöver inte vara lika för dig. Vi är olika men jag kan endast tala för mig och vad jag tycker, känner och upplever.

Likes

Comments

Vardag

Hej alla fina ni! Redan mitten på mars. Så kul att se att flera kikar in på bloggen trots min (delvis) inaktivitet på bloggen den senaste tiden. Hela perioden vid sommaren har inte alls varit stabil och det märks genom mina små uppehåll. Både med bloggen och träningen. Uppehållen har varit behövliga för kropp och själ samt för att finna tillbaka motivationen, kreativitet och energin i vardagen. Likaså min relation till mig själv då jag känner att jag har glömt bort mig själv lite den senaste perioden. Jag brukar kalla det för en paus eller återhämtning och det behöver vi alla! Återhämtningen har medfört nya perspektiv och förhållningssätt till saker, andra och mig själv.

Jag har en stark vilja och driv att göra mycket men jag behöver prioritera sätt saker just nu. Jag känner hur det kryper i fingrarna med att sätta nya hälso- och träningsmål, hårdträning och bra kosthållning. Tiden räcker inte till riktigt. Därför tar jag varje dag som den kommer. Det låter så enkelt och klyschigt men ärligt så kräver det viss träning att göra/tänka så. Jag jobbar på det och det går framåt! 😜 Men det kommer att ta tid!

Det har varit en riktigt bra dag idag. Bra energi på jobbet och på mina två gruppträningspass (Intense och Box) var otroligt roliga och positiva. Just nu är jag hemma själv och sitter jag i soffan med ett glas vin och tittar på PH efter en liten spa-kväll. Goodie goodie och jag kan inte vara mer nöjd. Nu ska jag se till att resten av veckan blir minst lika bra! 😌 xx

Likes

Comments

Monday, Work day. Åter på jobbet och om två/tre veckor är det semester igen. Denna gång åker vi nog ingenstans utan njuter av ledigheten i vår nya lägenhet som vi ännu inte riktigt hunnit spendera tid i. Sol och bad i medelhavet saknar jag redan såklart. Vi hade en så underbar resa! Men hemma bäst, faktiskt! Nu vill jag bara vara hemma. Här kommer en liten bildbomb! När jag kikar på de här bilderna kan jag inte annat än att längta tillbaka :)

Fotor_146809943314281Fotor_146796612426847Fotor_146809954793446Fotor_146809949116551 Fotor_146796605097177 Fotor_146809961530265 Fotor_146796600045385Fotor_146796608355998Fotor_146809973553984

Likes

Comments