Header

Dag två på min semester. Den här semestern handlar om avkoppling och att umgås med familjen. Det är underbart att ha de jag älskar runt omkring mig. Det är lycka för mig. Undet en långpromenad gick vi förbi ett lingonställe och köpe världens godaste glass! Danmark är fint och lugnt och massor av promenadvägar i och utanför stan. Varje dag ska jag jogga en runda, det är ett måste, främst för avkopplingens skull. Just nu ligger jag i sängen och lyssnar på en ljudbok, Drömliv - lycklig på riktigt. Det där med ljudbok har blivit min grej, då nice och avkopplande. Bra med tips och nya perspektiv från många böcker. Gillar det faktiskt. Trodde det inte alls innan jag provade.  xx

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Påskhelgen är över och min semester har precis börjat! Bilderna är från helgen i Norrköping. Den här semestern är inte av den sort att man ligger på en strand och solar. Den här semestern ska spenderas i Danmark med min familj. Jag var i Danmark för exakt ett år sedan. Då åkte jag själv och hälsade på mormor, morfar och morbror. Då var även moster på besök. Som nu är alla bär i inklusive mina föräldrar och syster. En riktig familjesemester. Det var länge sen sist. I Danmark brukar vi ta det lugnt, umgås, vistas i stugan, shoppa i dina stan, gå långa promenader etc 😊 total avkoppling!

Så nu är vi framme. Bil och båtresan fick bra och vi är så trötta. xx


Likes

Comments

Vilken härlig dag!

Dagen startade jag med att åka till Holly för  att fixa mina trasiga händer med att få mina naglar gjorda. Jag blev så nöjd! Ni måste se bilder sen, annars ligger de uppe på hennes instagram @byhollyj. Så duktig 💅

Därefter hämtade jag upp Linda för en morgonpromenad  (i detta knasiga vädret) följt av en lunch tillsammans och soffhäng. Vi mumsade i oss en sallad med bl.a. pesto, kyckling, fetaost och bönpasta 😍 Yummy in my tummy!


Måste börja packa nu. Reset bort på semester i morgon med familjen. Can't wait. xx

Likes

Comments

Min kost & träning

Nu de här senaste dagarna reser jag mycket och andra saker har hänt som gjort att jag inte har kunnat träna lika mycket denna vecka. Trots det har jag haft tre riktigt grymma pass hittills. Styrkan har varit på topp! Ätit gott har jag även gjort, som också ger bra tryck! 😉 Igår när vi kom hem från Norrköping körde jag ett grymt överkroppspass och idag ett underkroppspass (ben).

En bra 2-split som kommer köras om på nytt. Dock hade jag önskat köra lite kondition/gång i uppförsbacke efter benpasset men tiden räckte inte till. Det blev en hel del tunga lyft och vilan tog tid. Men så nice med styrka! 😀

Överkropp
- marklyft - 8 set x 5-6 reps
- chins med gummiband - 5 x 5
- bänkpress 5 x 8
- skivstångsrodd 4 x 8
- militärpress 4 x 10
- avslut: 20 min löpning på löpband

Underkropp
- knäböj, djupa - 8 x stegrande vikt och minskning i reps, 10-4 reps
- raka marklyft 4 x 8
- benpress 4 x 6
- hack squat I maskin 4 x 8
- leg curl 4 x 8

Likes

Comments

En sak som jag ser fram emot är att byta min header, det är ju faktiskt på tiden. Så fort det blir fint vänder drar jag ut och tar med mig min kameraman för en fotoshoot. Sånt är ju så kul!

Jag har även andra tankar på att byta fokus mot mer livsstil på bloggen och skriva om mer allmänna saker. En anledning är att jag befinner mig i en livssituation där det inte är lika mycket fokus på träning och prestation samt pt-online/kostrådgivning som tidigare. Det är ju synd såklart men mitt liv ser inte ut som det gjorde för 1-2 år sedan. Min spontana känsla är väl att bloggen kommer bli mer personlig och handla om att och inget som har med välbefinnande och hälsa att göra. Eftersom min vardag till stor del präglas av personlig utveckling, självkänsla, och en balanserad livsstil så tänker jag mig också att det kan handla om olika saker från vardag, maträtter, skönhet, tankar/psyke, träning och tips av olika slag. Jag vet att många söker sig till min blogg för att få tränings- eller kosttips men jag tänker att jag behöver vara spontan med olika teman och vara mer mjuk i bloggen. xx

Likes

Comments

Vardag

13 april. Vad tiden springer iväg och nu är det redan en hel del röda dagar och för min del även semester nästa vecka. Träningen går bra, dock lite mindre träning denna vecka då jag haft det fullt upp på det övriga planet med det sociala, att fixa och dona och me-time. Jag älskar verkligen att blogga - att vara kreativ och dela med mig av positiv energi, tips och inspiration. Tiden har helt enkelt inte räckt till. Tiden har gått till annat. Bland annat har jag fått en hel del nya perspektiv under de senaste veckorna och har givit mig så mycket, en personlig utveckling och det är jag tacksam för. Jag känner så att det är först när jag är närvarande, stannar upp och ifrågasätter olika saker och förhållandet till dessa som förändringar och nya förhållningssätt uppstår. Jag har allt mer börjat förstå att jag måste ta mer ansvar över mig själv och vad jag känner, vill och behöver. Inte alltid så lätt att utgå från sig själv när fokus oftast riktas på annat och andra, fast det inte är mitt ansvar. Typiskt för mig är att vara positiv och att vilja allt ska vara bra, felfritt och nästintill perfekt. Det är bara att inse det faktum att det är ett overkligt och omöjligt uppdrag. Jag får bara ta det lite lugnt och istället fokusera på det som är möjligt för mig och boosta mitt eget inre.

Ha en jättefin påskhelg!

Likes

Comments

Kost & Diet

Proteinpuddingar är det mycket snack om just nu. Först kom Nijes ProPud. Nu var det var några veckor sedan Tyngres proteinpuddingar Barbells började säljas i matvarubutikerna och på nätet. Som vanligt publicerar jag något lite senare än tänkt, men bättre sent än aldrig, hehe. Proteinpuddingarna kom ut i tre smaker - vaniljpäron, choklad och kokos. Dessa två är mina favoriter. Jag föredrar inte att äta proteinpudding dagligen eller allt för ofta. Då föredrar jag "vanlig mat". Proteinpuddingar ser jag som en efterrätt, bättre alternativ än godis och något jag kan köpa i butik när jag är On The Go och inte har något proteinrikt att äta. Att köpa en sådan här varje dag är heller inte snällt mot plånboken. Hur som helst, för att jämföra Barbells proteinpuddingar mot ProPud så är dessa Barbells helt klart godare och har en bättre konsistens. Använde bland annat kokospuddingen till en äppelpaj jag gjorde, så otroligt gott! :)

 

Jag ser ständigt personer som äter dessa till frukost, mellanmål etc och kanske också flera stycken per dag. Jag tror många saknar kunskap kring vad som är "nyttig mat" och hur man skapar en sund livsstil och förhållande till mat. Då är det lätt att bara gå och köpa en proteinpudding istället för kött, grönsker och andra rena matvaror. Jag tycker Proteinpuddingar är överskattade samt överdrivs i media och i butik. Sorry alla proteinpudding-älskare! 

 

Vad tycker ni om Barbells/ProPud och generellt om proteinpuddingar? Var ärliga! :) 

 

Likes

Comments

Nyttigt behöver inte vara svårt, dyrt eller komplicerat. Idag bjuder jag på recept på en rätt som egentligen jag inte har något särskilt recept på. Jag har kombinerat denna rätt utifrån vad som finns i kylskåpet och i skafferiet. Nyttigt och gott samt rikt på protein och lågt i kolhydrater, för endast 180 kalorier per portion! Du kan lägga till mer energi genom mer fett, en god smörgås eller efterrätt. Enjoy!


​Syrlig ångkokt torsk med rosmarin, rotfrukter och vitlöksstekta sockerärtor​


INGREDIENSER, 2 port

Torskrygg, färsk/tinad, 2 portioner (2 filéer frysta)
Citron/lime, 1 st
Morötter, 100 g
Rödbetor. 200 g, eller annan rotfrukot tex potatis (obs då ändras kalorimängden)
Sockerärtor färska eller frysta, valfri mängd
Vitlök, finhackad
Cocktailtomater
Rosmarin, alt annan ört samt salt, peppar och andra kryddor och vitvinsvinäger


INSTRUKTIONER

Torsken: Koka upp vatten i en kastrull, lägg i ett durkslag (ska inte nudda vattnet) och sedan torsken med salt, peppar, krydda, rosmarin och citronklyftor. Låt vattnet koka på medelvärme (alltså inte stormkoka) och på med locket.

Grönsaksbädden: Börja med att skära rödbetor och morötterna som du sedan kokar på svag värme i några minuter så de mjuknar något. De ska inte kokas mjuka. Häll bort vattnet. Stek finhackad vitlök i en lätt smord panna på svag värme. Tillsätt sockerärtorna och cocktailtomaterna och woka dem med en tsk vitvinsvinäger för lite syra (valfritt).


NÄRINGSINNEHÅLL, per portion

Kcal per portion: 180 kcal
Protein: 24 g (54 E%)
Kolhydrater: 15 g (35 E%)
Fett: 5 g (6 E%)

Likes

Comments